Toelichting
Hieronder wordt stap voor stap toegelicht hoe u een P+R locatie toevoegt aan uw maatregelscenario. De module zal uiteindelijk een deel van ritten waarvoor de P+R optie sneller is verwijderen uit uw scenario. Tegelijkertijd worden deze ritten toegevoegd van de desbetreffende herkomsten naar de nieuwe P+R en van de P+R naar de desbetreffende bestemmingen.
U voert ontbrekende gegevens in zoals de hoogte van de parkeer- en P+R-kosten. Ook geeft u in welk deel van de automobilisten, voor wie de nieuwe P+R op papier een aantrekkelijk alternatief is, u verwacht daadwerkelijk zal overstappen. Dit betekent dat de effecten die de module zal tonen voor een groot deel berusten op uw kennis en aannames.
Selecteren P+R locatie
Om een potentieel interessante P+R locatie te vinden adviseren we u gebruik te maken van andere analysetools zoals de modules 'Selected zones' en 'Aantal verplaatsingen (tussen zones)'. Waar komen de grote verkeersstromen naar de centrumzone van een stad vandaan? Is er onderweg een P+R-voorziening te maken, die aantrekkelijk genoeg is om automobilisten voor de overstap naar het ov te laten kiezen?
Als u een potentiële locatie heeft geïdentificeerd, selecteert u deze in op de kaart door op een bestaande halte te klikken. De geselecteerde locatie is herkenbaar aan de groene stip op de kaart.
Bediende locaties
U selecteert het gebied dat door de P+R locatie wordt bediend met behulp van de aanwezige kaartgereedschappen. Dit kan een enkele zone (grijze kleine cirkels) zijn of een hele binnenstad of bedrijventerrein. De geselecteerde eindbestemmingen zijn herkenbaar als witte stippen op de kaart.
Tip: u kunt eerst de bestemmingszone grof selecteren met het kaartgereedschap Veelhoek. Daarna kunt u met het gereedschap Directe selectie een of meerdere zones toevoegen of verwijderen door deze aan te klikken.
Invullen kosten
De Mobiliteitsscan vergelijkt twee reistijden, namelijk die van de volledige reis per auto en die van de reis waarbij men bij de P+R overstapt op het OV.
Om deze vergelijking te maken heeft de scan een aantal aanvullende gegevens nodig. Voor het oorspronkelijke alternatief met de auto zijn dit:
- de parkeerkosten op de eindbestemming;
- en de zoek- en parkeertijd (inclusief lopen naar de eindbestemming).
Voor het P+R/OV-alternatief heeft de Mobiliteitsscan de volgende informatie nodig:
- de kosten van het parkeren bij de P+R.
De reistijd per OV tussen P+R en de omcirkelde eindbestemmingen worden berekend op basis van de OV-reistijden die zijn ingelezen bij het aanmaken van het uitgangsscenario .

Een eerste indicatie voor de werking van de P+R locatie is de uitkomst ‘resulterende tijdtoeslag’. Dit is de gemiddelde reistijd- en kostenbesparing van de automobilist bij gebruik van de P+R. Een negatief getal geeft aan dat overstap naar ov aantrekkelijk is.
Tip: Varieer met de invoerwaarden om een gevoel te krijgen voor de kansrijkheid van een P+R op de door u aangewezen locatie.
Berekening
Op basis van de ingevulde gegevens berekent de Mobiliteitsscan voor hoeveel verplaatsingen het alternatief van de P+R in theorie een beter alternatief zou zijn dan de auto.
Resultaten
U ziet het totaal aantal verplaatsingen waarvoor de scan de berekening heeft gedaan (alle verplaatsingen naar de geselecteerde bestemmingen) en het aantal ritten dat op basis van de ingevulde data en de gebruikte brondata met de P+R sneller zou kunnen zijn.
De scan kijkt naar de reistijd en-kosten van het P+R alternatief. Als dit alternatief sneller (de kosten worden omgerekend naar tijd) is kunt u er voor kiezen alle snellere ritten via de P+R te laten reizen. Default is het aandeel op 50% gezet.

Met de knop 'Opslaan' voegt u de maatregel toe aan uw scenario. De oorspronkelijke bestemmingen van de autoverplaatsingen worden overgezet naar de nieuwe bestemming (de P&R-locatie).
Let op. U kunt het effect van de maatregel pas bekijken nadat het maatregelscenario is doorgerekend. Meer hierover leest u op de pagina Maatregelscenario. Na doorrekening gebruikt u de modules onder Effecten om de effecten op bijvoorbeeld intensiteit en emissies te bekijken.
Databronnen en rekenregels
Startpunt voor de berekeningen zijn zone-indeling en reistijden van het uitgangsscenario (zie scenariologboek).
Bij het vergelijken van de reistijden en-kosten van de oorspronkelijke autorit met die van de gecombineerde auto/ov-verplaatsingen worden de reiskosten omgerekend naar tijd met een gemiddelde 'value of travel time'. Deze ‘value of travel time’ is onderdeel van de instellingen van het scenario.
De bestemmingen van de geselecteerde autoritten, die overstappen naar het ov worden voor de start van het doorrekenen van het maatregelscenario omgezet naar de zone van de nieuwe P+R-voorziening.