Bedrijventerrein ontwikkelen
Met deze module kunt u nieuwe bedrijven toevoegen aan een bestaand bedrijventerrein (IBIS), of past u bedrijfstypes aan. Middels omrekenfactoren wordt dit vertaald naar het aantal extra vertrekkende en/of aankomende vrachtautoritten, en ritten met personenauto's, OV of fiets.
Toelichting
Het wijzigen van bedrijvigheid op een bedrijventerrein leidt tot een verandering van verplaatsingen van/naar een bedrijventerrein. Middels deze module kunt u uw inschatting van deze effecten toetsen aan bestaande kengetallen. Deze zijn afkomstig van de CROW.
Instellingen
Een bedrijf wordt altijd toegevoegd aan een bestaand bedrijventerrein. De locaties van bedrijventerreinen worden gehaald uit de IBIS-database.
Selectie bedrijventerrein
U kunt het bedrijventerrein, dat u wilt ontwikkelen, op twee manieren selecteren:
- U kunt op de kaart een bedrijventerrein selecteren middels de kaartgereedschappen.
- U kunt ook in de linker balk in het keuzemenu een bedrijventerrein selecteren op basis van de naam.
Het geselecteerde bedrijventerrein krijgt een wit oppervlak met een blauw rand.
Nadat u een bedrijventerrein heeft geselecteerd opent de info-tabel, waarin u informatie over de geselecteerde locatie zoals totale oppervlakte en de nog uitgeefbaar oppervlak ziet.
U kunt maar één bedrijventerrein per keer selecteren.
Invoer parameters
U vult in hoe veel bruto-oppervlakte er binnen het bedrijventerrein bijkomt door de ontwikkeling van het bedrijventerrein. Wilt u geen bedrijf toevoegen maar juist een bedrijf verwijderen? Vul dan een negatief getal in. Naast het invoerveld ziet u hoe veel oppervlak bezet zou zijn als gevolg van u keuze.
Het vrachtverkeer dat naar een bedrijf toegaat, is afhankelijk van het bedrijf. Voor de berekeningen van de verkeersgeneratie op basis van CROW-kengetallen wordt hier rekening mee gehouden. U dient hiervoor in te vullen wat type bedrijf erbij komt of weggaat. Dit gebeurt middels de SBI-code.
U geeft aan hoe veel van deze verplaatsingen over de weg gaan voor de aan- en de afvoer van de goederen. U kiest ook hoe deze ritten verdeeld zijn: evenredig aan de huidige ritten, voornamelijk lokaal, voornamelijk regionaal of bovenregionaal.
Daarnaast kiest u ook de verdeling over auto, OV en fiets van de verplaatsingen van het personeel dat op het bedrijventerrein werkt. Het aantal van deze verplaatsingen volgt uit de CROW-kengetallen. Voor Auto en OV wordt er uitgegaan van een evenredige verdeling, en voor fiets ritten wordt uitgegaan van voornamelijk lokale ritten.
Daarnaast kunt u ook de toename in arbeidsplaatsen en leerlingplaatsen toevoegen die wordt meegenomen in uw maatregel. Het invullen van deze velden heeft geen invloed op de berekening van de verkeersgeneratie, maar heeft wel effect op de socio-economische gegevens van de zone waarin het door u gekozen bedrijventerrein ligt.
Omrekenfactoren
Op basis van de CROW-kengetallen vindt er een omrekening plaats van de toename van het aantal verplaatsingen naar en van de locatie door het ontwikkelen van een bedrijf.
In de Mobiliteitsscan worden verplaatsingen per ochtend- of avondspits getoond. Het aantal verplaatsingen wordt daarom omgerekend naar het aantal verplaatsingen per spitsuur op basis van het percentage autovertrekken en aankomsten in een spitsuur ten opzichte van een etmaal.
Opslaan
Met de knop 'Opslaan' voegt u de maatregel toe aan uw scenario. U ziet eerst nog een samenvatting van alle wijzigen in een pop-up. Deze bevestigt u door 'Opslaan'.
Let op. U kunt het effect van de maatregel pas bekijken nadat het maatregelscenario is doorgerekend. Meer hierover leest u op de pagina Maatregelscenario. Na doorrekening gebruikt u de modules onder Effecten om de effecten op bijvoorbeeld intensiteit te bekijken.
Databronnen en rekenregels
Er zijn verschillende versies van de IBIS-database in de Mobiliteitsscan ingelezen. U kunt zelf selecteren op basis van welke versie u de maatregel wilt nemen.
Voor deze module wordt gebruik gemaakt van de kengetallen verkeersgeneratie uit de CROW-rapport 05-07: Toepassing kengetallen goederenvervoer van en naar bedrijventerreinen.
Op de pagina 'Ritverdeling nieuwe ritten' leest u meer over de manier waarop ritten worden verdeeld over de zones.
In het scenariologboek ziet u welke data zijn gekoppeld aan uw uitgangsscenario. Na berekening van uw maatregelscenario ziet u in het logboek ziet u ook welke instellingen u heeft ingevoerd.
Delen
Licentie
De Mobiliteitsscan kent drie soorten licenties: normaal, expert en viewer. Enkele modules/functionaliteiten zijn zo specialistisch dat deze alleen zichtbaar zijn voor 'experts'. De viewer-licentie geeft alleen de vereenvoudigde bronmodelanalyse weer.
Scenario-zones
Geaggregeerde zones (meestal 250) in het uitgangs- en/of maatregelscenario. Voor bronmodelscenario's komen de scenario-zones overeen met de bronzones.
Zie ook:
Bronmodelscenario
Bijzondere vorm van een uitgangsscenario . Bronmodelscenario's zijn vooraf ingelezen scenario's waarvoor geen aggregatie van zones heeft plaats gevonden. Bronmodelscenario's kunnen alleen met een aantal analysemodules geopend worden, het is niet mogelijk om voor dit soort scenario's maatregelen te nemen.
- Lees meer op de pagina Bronmodelscenario's.
Uitgangsscenario
Basis voor analyses en uitgangspunt voor maatregelscenario's. Bij het aanmaken van een uitgangsscenario bepaalt u welke data gebruikt worden en welk gebied u wilt analyseren.
- Lees meer op de pagina Aanmaken uitgangsscenario
Analyse-module
Module voor het uitvoeren van analyses op uitgangsscenario's. Deze modules staan onder het tabblad Analyse.
Maatregelmodule
Module waarmee maatregelen kunnen worden genomen binnen een maatregelsscenario. Deze modules staan onder het tabblad Maatregelen.
Maatregelscenario
Maatregelscenario's zijn gebaseerd op uitgangsscenario's. U kunt maatregelen toevoegen aan een maatregelscenario en de effecten bekijken op het tabblad Effecten.
- Lees meer op de pagina Aanmaken maatregelscenario
Bronzones
Orginele zones in het bronmodel.
Bronmodel
Een bronmodel is een verkeersmodel dat wordt geïmporteerd in de Mobiliteitsscan en wordt gebruikt als basis voor uitgangsscenario’s. Het is een combinatie van allerlei gegevens zoals autonetwerk met snelheden, HB-matrix auto/ov/fiets, reistijden auto/OV/fiets (niet verplicht) en sociodata (arbeidsplaatsen en inwoners). Een bronmodel kan gegevens voor ochtendspits en/of avondspits bevatten.