Verschil reistijd spits en freeflow
Deze module toont per zone de gemiddelde extra reistijd auto in een spitsuur ten opzichte van de freeflow snelheid.
Toelichting
Met deze module krijgt u inzicht in het verschil tussen autoreistijden in de spitsuren en reistijden in freeflow. U ziet gegevens die berekend zijn tijdens een BBI-berekening. Deze module is daarom alleen beschikbaar als u bij het aanmaken van het uitgangsscenario de optie 'Bereikbaarheidsindicator' heeft aangevinkt.
Kaartbeelden
Kaart
Op de kaart worden zones getoond. De kleuren op de kaart geven per zone de gemiddelde extra reistijd in het spitsuur t.o.v. de daluren met freeflow-snelheid weer.
In de linkerkolom kunt u kiezen uit de volgende instelmogelijkheden:
- Afstandsklasse: alle afstanden en voorgedefinieerde klassen
- Richting: aankomsten, vertrekken of beide richtingen
- Aggregatieniveau: zones, wijken of gemeentes
De bollen op de kaart worden standaard als vaste grootte weergegeven. Onderaan de legenda kunt u onder "Zonecirkels" de grootte van de bollen variabel maken. Ze worden dan geschaald naar het aantal verplaatsingen op basis van de gemaakte selectie in de linkerkolom.
Taartdiagram
Bij het aanklikken van een zone opent zich een taartdiagram. Het taartdiagram splitst de extra reistijd in het spitsuur uit per windrichting en afstandsklasse. Elk ring van het taartdiagram geeft een afstandsklasse weer. Deze afstandsklassen zijn vast ingesteld en staan los van de afstandsklassen die in de linkerkolom geselecteerd zijn.
De drie afstandsklassen zijn:
- 0-7,5 km
- 7,5-30 km
- > 30 km.
U heeft de keuze uit twee verschillende taartdiagrammen:
1. Normaal: Dit taartdiagram laat de uitsplitsing zien zonder een weging naar het aantal ritten.
2. Aantallen ritten: Hier is de grootte van de partjes een maat voor het aantal ritten. De partjes in het diagram zijn zo geschaald dat het partje met het grootste aantal verplaatsingen volledig is gevuld.
Tip: het scherm kan vol raken met meerdere taartdiagrammen. U kunt de taartdiagrammen even uitzetten zonder de gemaakte selectie te wissen door in de legenda onder "Dartdiagram" de optie "Geen" te kiezen.
Tabel
De knop 'Info' onderaan de pagina opent een tabel. In deze tabel wordt voor alle zones en voor de geselecteerde zones weergegeven:
- de gemiddelde extra reistijd in het spitsuur ten opzichte van de freeflow in percentages;
- het totaal aantal verplaatsingen volgens de gemaakte selectie;
- de gemiddelde reistijd per rit in minuten;
- de extra reistijd in het spitsuur ten opzichte van de freeflow in minuten.
Tip: Voor alle BBI-modules kunnen de berekende resultaten geëxporteerd worden. Klik hiervoor in de linkerbalk op het download-icoon
Scenario's vergelijken
Door bovenaan de pagina een vinkje te plaatsen bij '2e kaart' kunt twee verschillende uitgangsscenario's of hetzelfde uitgangsscenario met andere instellingen vergelijken. De functionaliteit onder het tabblad Analyse is hiermee bijna gelijk aan de module onder Effecten. Enige verschil is dat onder Effecten ook maatregelscenario's kunnen worden vergeleken.
Tip: het scherm kan vol raken met twee kaarten. U kunt de legenda verbergen met het lijsticoon naast de legenda
Bronnen en rekenregels
De getoonde data zijn direct afgeleid van de ingelezen reistijden spits en freeflow. De verhouding tussen deze reistijden per HB-relatie is bepaald middels:
verhouding_freeflow_spits = reistijd_freeflow / reistijd_spits
Per HB-relatie is deze verhouding gewogen naar het aantal ritten:
verhouding_gewogen = verhouding_freeflow_spits * aantal_ritten
De gemiddelde extra reistijd (%) in de spits ten opzichte van de freeflow reistijd is vervolgens bepaald als:
extra_reistijd_spits = (som(verhouding_gewogen)/som(aantal_ritten)-1)*100
De gemiddelde reistijd per rit wordt als volgt berekend:
reistijd_per_rit_spits = som(reistijd_spits)/som(aantal_ritten)
reistijd_per_rit_freeflow = som(reistijd_freeflow)/som(aantal_ritten)
En tenslotte de extra absolute gemiddelde reistijd spits ten opzichte van freeflow per rit:
extra_reistijd_per_rit = reistijd_per_rit_spits - reistijd_per_rit_freeflow
De aggregatie van de zones wordt op dezelfde manier gedaan als voor de BBI-modules. Informatie over het gebruik van databronnen voor BBI-modules vindt u op de pagina over de Bereikbaarheidsindicator.
Delen
Bereikbaarheidsindicator
Dit is een module rondom de BBI-indicator.
Freeflow
Freeflow beschrijft de situatie waarin autoverkeer ongehinderd over een wegvak kan rijden. De freeflow-snelheid is dus de snelheid, met die autobestuurders rijden als er geen congestie is. Let wel: dit is niet de maximale snelheid.
Freeflow-intensiteiten en freeflow-snelheden worden ingelezen met het bronmodel.
Licentie
De Mobiliteitsscan kent twee soorten licenties: normaal en expert. Enkele modules/functionaliteiten zijn zo specialistisch dat deze alleen zichtbaar zijn voor 'experts'.
Bronzones
Orginele zones in het bronmodel.
Bronmodel
Een bronmodel is een verkeersmodel dat wordt geïmporteerd in de Mobiliteitsscan en wordt gebruikt als basis voor uitgangsscenario’s. Het is een combinatie van allerlei gegevens zoals autonetwerk met snelheden, HB-matrix auto/ov/fiets, reistijden auto/OV/fiets (niet verplicht) en sociodata (arbeidsplaatsen en inwoners). Een bronmodel kan gegevens voor ochtendspits en/of avondspits bevatten.